Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do treści bocznej
baza
dobrych praktyk
Baner projektu

Diagnoza sytuacji „na wejściu”

Wyniki egzaminów zewnętrznych uczniów Szkoły Podstawowej w Kowalu były niskie np.

Egzamin klas szóstych:

 

Średni wynik szkoły

Średni wynik kraj

Średni wynik województwo

Średni wynik powiat

Rok 2013

22,27 %

24,03 %

23,6 %

22,89 %

Rok 2014

27,71 %

25,82 %

25,02 %

24 %

 

Plasowały się w poniżej, bądź niewiele ponad średnie wyniki osiągane w kraju, w województwie kujawsko-pomorskim a także w powiecie włocławskim. Z uwagi na jedyną podstawową szkołę publiczną w Gminie miasto Kowal, władze obawiały się odpływu uczniów ze szkoły do większych aglomeracji miejskich położonych blisko Kowala, a w konsekwencji pogorszenia się sytuacji demograficznej miasta np. poprzez odpływ mieszkańców z Kowala.

Opis innowacji

Podjęto decyzję o długofalowych działaniach, które miały wpłynąć na podniesienie jakości kształcenia i podniesienie wyników egzaminów zewnętrznych.

Aby usprawnić proces nadzoru na organizacją placówki oświatowej oraz wprowadzanymi zmianami, władze Gminy miasto Kowal w 2014 r. podjęły decyzje organizacyjne polegające na zmianach kadrowych wśród osób zarządzających szkołą i odpowiedzialnych za proces dydaktyczno-wychowawczy. Zmiany kadrowe wpłynęły na wprowadzenie w szkole szeregu działań, modyfikacji w obszarze dydaktyki i kształcenia, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć dodatkowych itp.

Efektem wprowadzonych zmian był właściwy nadzór nad procesem dydaktyczno-wychowawczym prowadzonym w szkole oraz dbałości o wysoką jakość usług edukacyjnych. Wprowadzono rozwiązania organizacyjne, które konsekwentnie prowadzą do usprawnienia organizacji pracy szkoły i podnoszenia wyników osiąganych przez jej uczniów na egzaminach zewnętrznych – egzaminie ósmoklasisty.

Od roku szkolnego 2020/2021 uczniowie klas siódmych i ósmych otrzymują dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania z tzw. godzin do dyspozycji dyrektora:

Rok szkolny

Klasy 7

Klasy 8

2020/2021

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania matematyczne

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania matematyczne

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania z języka angielskiego

2021/2022

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania matematyczne

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania matematyczne

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania z języka angielskiego

2022/2023

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania matematyczne

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania matematyczne

1 godzina zajęć rozwijających zainteresowania z języka angielskiego

Kluczowa zmiana polegała na zmianie kadry zarządzającej placówką. Stanowisko dyrektora i wicedyrektora szkoły powierzono osobom, które podjęły z zaangażowaniem szereg działań mających na celu podniesienie jakości kształcenia w szkole. W celu usprawnienia procesu dydaktyczno-wychowawczego władze Gminy miasto Kowal podjęły także decyzję o wyłączeniu z zakresu obowiązków dyrektora i wicedyrektora sfery zarządzania gospodarką budynku szkoły. Zadanie gospodarowania placówką przekazano odrębnej jednostce stworzonej w ramach Urzędu Gminy miasto Kowal – Inspektoratowi Edukacji i Sportu w Kowalu. Kierownikowi Inspektoratu powierzono zadania gospodarowania budynkiem szkoły oraz terenem obiektów sportowych wokół szkoły. 

Dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły powierzono obowiązki zarządzania procesem dydaktycznym. W ten sposób umożliwiono dyrektorom poświęcenie większej uwagi procesom edukacyjnym szkoły. W większości szkół takie rozwiązania nie funkcjonują. Dyrektorzy zajmują się zarówno sferą dydaktyczną placówki oświatowej, jak i sferą zarządzania budynkiem, infrastrukturą szkoły itp.

Rozwiązanie wprowadzone przez Gminę miasto Kowal spowodowało, iż dyrektor mógł skupić się w swojej pracy głównie na procesie dydaktycznym. Miał możliwość poświęcenia większej ilości czasu na wdrażanie i monitorowania rozwiązań wpływających na podnoszenie jakości edukacji w szkole. W przypadku łączenia tych dwóch obszarów zarządzania szkołą taka kontrola procesu edukacyjnego była utrudniona.  

Kolejne zmiany organizacyjne wprowadzone w szkole w procesie dydaktyczno-wychowawczym miały charakter długofalowy, jednak to one wpłynęły w ogólnym rozrachunku na wyniki osiągane przez uczniów na egzaminach zewnętrznych. 

1. Poddano szczegółowej analizie działania podejmowane w procesie przygotowywania uczniów do egzaminów. Poczyniono zabiegi mające za zadanie pozytywnie wpłynąć na pozyskanie umiejętności niezbędnych, przy przystępowaniu przez uczniów do egzaminu ósmoklasisty w tym  m.in.:

- wprowadzenie większej ilości egzaminów próbnych (rokrocznie zaczęto przeprowadzać od 3 do 5 egzaminów próbnych w ciągu roku). Pozwala to uczniom zaznajomić się z tym, jak radzą sobie ze stresem egzaminacyjnym, niwelować popełniane błędy techniczne czy też na bieżąco kontrolować stopień swoich przygotowań do egzaminu;

- ćwiczenie na wszystkich przedmiotach umiejętności wymaganych na egzaminach zewnętrznych;

- wprowadzenie zajęć, na których zaznajamia się uczniów z technikami radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym czy też zajęć zaznajamiających z technikami skutecznego uczenia się;

- wprowadzenie zadań domowych polegających na rozwiązywaniu zadań egzaminacyjnych ze wszystkich przedmiotów;

2. Zawrócono także uwagę na fakt, że na wyniki uczniów ma wpływ cały proces edukacyjny, w tym zwłaszcza pierwszy etap edukacyjny (klasy 1-3). Wprowadzono rozwiązania utrzymujące na wysokim poziomie proces kształcenia na pierwszym etapie edukacyjnym jak np.:

- dbanie o formowanie odpowiedniej liczebności klas 1-3 w kwestii ilości uczniów w klasie zgodnie z przepisami oświatowymi;

- dbanie o doświadczoną kadrę pedagogiczną;

- przeprowadzanie testów diagnostycznych z wiedzy matematycznej oraz polonistycznej na początku i na końcu każdej klasy 1-3 oraz dbanie o realizację wniosków z przeprowadzonych diagnoz;

- wprowadzanie dodatkowych zajęć z puli godzin do dyspozycji dyrektora od klas 1-3 w tym np. zajęć rozwijających kompetencje matematyczne;

- wprowadzenie niezbędnych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej od pierwszego etapu edukacji: zajęć rewalidacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne itd.

Diagnoza tego obszaru kształcenia uczniów wskazała, iż ugruntowanie u uczniów solidnych podstaw z podstawowej wiedzy, wpływa na cały proces kształcenia w kolejnych etapach edukacyjnych.

3. Kolejna zmiana organizacyjna polegała na wprowadzeniu optymalnej ilości dodatkowych godzin z puli godzin do dyspozycji dyrektora w całym cyklu edukacyjnym. Godziny te przeznaczane były na realizację zajęć rozwijających zainteresowania uczniów w tym zajęcia matematyczno-przyrodnicze, rozwijające zainteresowania z matematyki czy języka angielskiego. Położono nacisk na zwiększenie liczy tych zajęć w klasach siódmych i ósmych. W efekcie wprowadzono dodatkowe zajęcia, na których uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania przygotowując się jednocześnie do egzaminów zewnętrznych. 

 4. Dokonano szczegółowej analizy organizacji zajęć dla uczniów szkoły podstawowej. Wprowadzono dodatkowe zajęcia z puli zajęć do dyspozycji organu prowadzącego na naukę drugiego języka nowożytnego od klasy czwartej.

5. Dokonano szczegółowej analizy potrzeb uczniów z opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej.  Wprowadzono na drugim etapie edukacyjnym w klasach 4-8, zwłaszcza zaś w klasach ósmych, zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dla uczniów wymagających wsparcia. Wprowadzono m.in. zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne itd. Zajęcia te przyczyniły się do wzrostu wyników na egzaminach zewnętrznych, uczniów ze specjalnymi potrzebami

6. Kolejny krok w kierunku wzrostu wyników uczniów na egzaminach zewnętrznych polegał na zaangażowaniu szkoły w programy unijne, których celem było podnoszenie kompetencji kluczowych uczniów.  W ramach projektów uczniowie mieli organizowane dodatkowe zajęcia, które wpłynęły na podniesienie umiejętności m.in. językowych i matematycznych. Dzięki dofinansowaniu uczniowie mogli korzystać z:

  • zajęć dydaktyczno - wyrównawczych (matematyka, geografia, fizyka, język angielski, przyroda)
  • zajęć rozwijających (matematyka, fizyka, geografia)
  • koła zainteresowań (przyroda, TIK, biologia)
  • zajęć logopedycznych, socjoterapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, psycho- edukacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, indywidualnego poradnictwa psychologicznego
  • z zajęć doradztwa zawodowego.

Celem projektów było podnoszenie kompetencji kluczowych u uczniów, świadomości edukacyjno-zawodowej, a także rozwinięcie w Szkole Podstawowej w Kowalu zindywidualizowanego podejścia do ucznia ze specjalnymi potrzebami oraz podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych wśród nauczycieli. Ponadto w ramach projektu doposażono bazę dydaktyczną szkoły.

7. Zaangażowano szkołę w realizację zagranicznych mobilności edukacyjnych w ramach takich programów jak POWER czy ERASMUS. Możliwość korzystania z takich wyjazdów dla uczniów najstarszych klas szkoły podstawowej, wpłynęła na podnoszenie u nich umiejętności językowych, wykorzystywanych następnie na egzaminie ósmoklasisty. 

8. Wprowadzono optymalny system dokształcania kadry pedagogicznej. Zdecydowana większość nauczycieli pracujących w szkole i przygotowujących uczniów do egzaminów to nauczyciele dyplomowani.

Podjęto działania systematycznego dokształcania kadry poprzez dobór szkoleń i warsztatów mających wpływ na pozyskiwanie nowych umiejętności pozwalających na kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych.

Rezultaty wdrożenia innowacji

Efektem wprowadzonych zmian był właściwy nadzór nad procesem dydaktyczno-wychowawczym pro-wadzonym w szkole oraz dbałości o wysoką jakość usług edukacyjnych. Potwierdziły to osiągane w ko-lejnych latach wyniki na egzaminach zewnętrznych, wzrost osiąganych wyników przy optymalizacji wydatków przeznaczanych na szkołę. 
Zmiany przyniosły wymierny skutek w wynikach egzaminów zewnętrznych osiąganych w kolejnych latach.
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kowalu zaczęli osiągać wyższe wyniki na egzaminach zewnętrznych niż średnie wyniki w kraju i województwie kujawsko-pomorskim. 
Pierwszy Egzamin Ósmoklasisty odbył się w roku szkolnym 2018/2019. Spośród gmin i miast na prawach powiatu województwa kujawsko-pomorskiego SP Kowal osiągnęła: 
- Język polski - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 1 miejsce  aequo z 1 gminą w województwie kujaw-sko-pomorskim
- Matematyka - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 4 miejsce  w województwie kujawsko-pomorskim
- Język angielski - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 2 miejsce w województwie kujawsko-pomorskim
W roku szkolnym 2019/2020 uczniowie szkoły w Kowalu uzyskali równie wysokie wyniki plasując się wśród 13 gminach powiatu włocławskiego na pierwszym miejscu. Wśród  gmin i miast na prawach po-wiatu województwa kujawsko-pomorskiego wyniki szkoły w Kowalu były następujące: 
- Język polski - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 5 miejsce  w województwie kujawsko-pomorskim
- Matematyka - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 1 miejsce  w województwie kujawsko-pomorskim
- Język angielski - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 2 miejsce w województwie kujawsko-pomorskim
W roku szkolnym 2020/2021 uczniowie szkoły w Kowalu uzyskali następujące wyniki: 
- Język polski - 3 miejsce w powiecie włocławskim, 9 miejsce  w województwie kujawsko-pomorskim
- Matematyka - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 13 miejsce  w województwie kujawsko-pomorskim
- Język angielski - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 9 miejsce w województwie kujawsko-pomorskim
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie szkoły w Kowalu uzyskali następujące wyniki: 
- Język polski - 4 miejsce w powiecie włocławskim, 
- Matematyka - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 5 miejsce  w województwie kujawsko-pomorskim
- Język angielski - 1 miejsce w powiecie włocławskim, 4 miejsce w województwie kujawsko-pomorskim
Cele te osiągnięto dzięki zastosowaniu przemyślanych i odpowiedzialnych form, metod działań. Aby to zaistniało, konieczne było przeprowadzenie diagnozy procesu edukacji uczniów Szkoły Podstawowej w Kowalu.

Zmiany wpłynęły także na utrzymująca się optymalną liczbę nowych uczniów w klasach pierwszych przy bardzo niskich wskaźnikach demograficznych w Gminie miasto Kowal. Liczba urodzeń w gminie  rok-rocznie spada, jednak nie przekłada się to drastycznie na liczbę nowych uczniów w szkole. Edukację w SP Kowal wybierają poza mieszkańcami miasta Kowal także liczni mieszkańcy gminy wiejskiej Kowal. Wpływa to na optymalne utrzymywanie się liczby uczniów w kolejnych rocznikach.

Nakłady poniesione na wdrożenie innowacji

Wprowadzenie zmian w Szkole Podstawowej w Kowalu spowodowało dodatkowe wydatki w budżecie szkoły jak. np. dodatkowe wynagrodzenie dla nauczycieli za zajęcia z godzin do dyspozycji organu prowadzącego w kwocie

Rok szkolny

Liczba dodatkowych godzin w klasach 4-6 przyznanych z godzin do dyspozycji dyrektora

Dodatkowe wydatki w budżecie

2021/2022

6 godzin

16 395, 72 zł

2022/2023

6 godzin

17 737,57 zł

 

Poza tym, o mówione powyższe działania skutkowały i skutkują kolejnymi usprawnieniami. Aby utrzymać wprowadzone zmiany na wypracowanym poziomie, konieczna jest ciągła współpraca dyrektorów placówek oświatowych z organem prowadzącym, tylko wówczas możliwe jest skuteczne i właściwe wprowadzenie zmian.

Zalecenia dla instytucji zainteresowanych wdrożeniem

Opisana zmiana przyniosła oczekiwane efekty. Przeprowadzony proces był innowacyjny dla społeczności Gminy miasto Kowal zwłaszcza w rozdzieleniu w sfery zarządzania placówką na sferę dydaktyczną i gospodarczą. Należy jednak podkreślić, że wprowadzone zmiany mają charakter procesu i wymagają dojrzałej postawy zarówno władz, kadry zarządzającej szkołą jak i społeczności lokalnej, a także chęci współpracy i przede wszystkim właściwej komunikacji.  Bez spełnienia tych warunków efekty zmiany mogą zostać zniwelowane.

Największym wyzwaniem było i jest utrzymanie takiego samego lub wyższego poziomo realizacji zadania, zwłaszcza iż poza działaniami stosowanymi w szkole na wyniki egzaminów wpływ ma wiele czynników zewnętrznych niezależnych od szkoły jak np. potencjał intelektualny i edukacyjny kolejnych roczników uczniów.

Baner projektu