Jakość i optymalizacja wydatków na oświatę w Gminie Krzyż Wielkopolski z wykorzystaniem wskaźników efektywności
Problem zdefiniowany przez samorząd:
Liczebność oddziałów w szkolne w Kuźnicy Żelichowskiej była bardzo niska, a część zajęć łączono, co skutkowało niezadowoleniem rodziców. Z uwagi na niewielką liczbę placówek oświatowych w gminie, władze borykały się ze zbyt niską subwencją. Te dwa czynniki wpłynęły na podjęcie decyzji o reorganizacji sieci oświatowej.
Sposób rozwiązania:
W pierwszej kolejności przeniesiono oddziały od pierwszej do ósmej klasy z Kuźnicy Żelichowskiej do Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Krzyżu Wielkopolskim. Ze względów społecznych pozostawiono w Kuźnicy Żelichowskiej oddział przedszkolny, który we wrześniu 2020r. liczył 4 dzieci.
Aby usprawnić proces nadzoru na organizacją placówek oświatowych oraz wprowadzanymi zmianami, wszystkie placówki objęto jednym programem dla arkuszy organizacyjnych.
Wprowadzono ponadto szereg z pozoru niestrategicznych modyfikacji dotyczących m.in. dowozu dzieci do szkół, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć w podziale na grupy itp.
Korzyści:
Efektem wprowadzonych innowacji jest optymalizacja wydatków na oświatę z uwzględnieniem dbałości o wysoką jakość usług edukacyjnych. Potwierdza to prowadzony monitoring pod kątem ilości, jakości i dostępności usług, dokonywany przy pomocy platformy SMUP.
Zmiany organizacyjne przyniosły wymierny skutek finansowy - o 7 proc. wzrosła relacja między rzeczywistymi wydatkami a subwencją. Podobnie w zakresie wynagrodzeń - o 9 proc. wzrósł wskaźnik relacji między wynagrodzeniami a subwencją - subwencja wystarcza na większą część realizowanych zadań. Skutkiem tych działań organ prowadzący angażuje mniej środków na realizację zadań oświatowych przy zachowaniu dotychczasowego poziomu kształcenia
Cele te osiągnięto dzięki zastosowaniu przemyślanych i odpowiedzialnych form, metod działań. Aby to zaistniało, konieczne było przeprowadzenie diagnozy usług edukacyjnych oraz sporządzenie organizacyjnego i finansowego audytu. Wprowadzane zmiany koncentrują się głównie na Zespole Szkół Ogólnokształcących w Krzyżu Wielkopolskim, ale dotyczą także przedszkoli. Mają charakter procesu, gdyż wnioski z audytu posłużyły do wprowadzenia kolejnych zmian.
Najtrudniejszym zadaniem w obszarze realizowanych zmian było i jest uspołecznienie procesu w celu stworzenia jak najszerszej przestrzeni do jego realizacji. Wprowadzone rozwiązania organizacyjne mają na celu optymalizację wydatków na oświatę ze szczególnym uwzględnieniem zasady maksymalizacji zysków przy minimalizacji kosztów. Największym wyzwaniem było i jest utrzymanie takiego samego lub wyższego poziomo realizacji zadań, a jednocześnie poprawa organizacji działania przy niższych kosztach. Wprowadzone rozwiązania mają charakter innowacyjny, gdyż (zgodnie z definicją tego pojęcia) prowadzą do wytworzenia nowych lub ulepszonych rozwiązań organizacyjnych w danej jst.
Metryka praktyki
Data wprowadzenia do BDP: | 2022-06-30 |
---|---|
Data aktualizacji: | 2023-04-27 |
Typ jednostki: | gmina miejsko-wiejska |
Miejscowość: | Krzyż Wielkopolski |
Powiat: | czarnkowsko-trzcianecki |
Województwo: | wielkopolskie |
Kod pocztowy i Poczta: | 64-761 Krzyż Wielkopolski |
Jednostka wdrażająca: | Urząd Miasta i Gminy Krzyż Wielkopolski |
Ulica: | Wojska Polskiego 14 |
Liczba mieszkańców: | 0 |
Osoby kontaktowe: |
|