Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do treści bocznej
baza
dobrych praktyk
Baner projektu

Opis sytuacji przed wdrożeniem

Organ prowadzący, gmina Legnica, dokonał diagnozy wyjściowej sytuacji bazując na własnych danych oraz wynikach analizy zleconej podmiotowi zewnętrznemu.

Samorząd sporządził raporty porównawcze z arkuszy organizacyjnych i komercyjnego systemu badającego dynamikę zmian na dzień 30 września i 31 marca w ciągu ostatnich 9 lat, począwszy od roku 2008. Raporty dotyczyły liczby uczniów, liczby oddziałów, liczby etatów nauczycielskich łącznie, wynikających z zawartych umów i wynikających z realizacji godzin ponadwymiarowych, liczby etatów pracowników administracji i obsługi z wyodrębnieniem liczby etatów pracowników kuchni i pomocy nauczycieli.
Etapy analizy dokonanej przez firmę zewnętrzną: 1) prezentacja na kolegium Prezydenta Miasta pt. Legnica na tle grupy porównawczej. Zawierała podstawowe informacje o szkołach wg typów na podstawie arkuszy organizacyjnych - liczbę i wielkość szkół, liczbę i średnie wielkości oddziałów szkolnych, liczbę uczniów w klasie I i średnią wielkość oddziałów klas I. Omówiono wskaźniki organizacji np. liczba uczniów przypadająca na jeden przeliczeniowy etat nauczycielski w poszczególnych typach szkół. Przedstawiono prognozy demograficzne. Prezentacja zawierała ponadto dane z zakresu finansów, m.in. łączne wydatki budżetu, wydatki oświatowe w budżecie, kwota i wskaźnik nadwyżki wydatków nad subwencję, udział wydatków osobowych w bieżących wydatkach oświatowych. Wszystkie wymienione wyżej informacje porównano z danymi pochodzącym z innych miast na prawach powiatu z populacją na poziomie 100 tysięcy mieszkańców;

2) raport pt. Analiza organizacji szkół prowadzonych przez Miasto Legnicę oraz standaryzacja zatrudnienia pracowników oświaty na podstawie arkuszy organizacyjnych. Była to analiza porównawcza organizacji legnickich szkół. Oprócz uszczegółowionych danych wymienionych w pkt 1 zawarto również propozycję standaryzacji zatrudnienia (bon organizacyjny). Bon organizacyjny był aktualizowany w kolejnych raportach, w związku z tym, że standaryzacja zbiegła się z wdrożeniem reformy oświaty i zmianą ramowych planów nauczania. Firma przygotowywała trzykrotnie aktualizację parametrów bonu organizacyjnego - w marcu 2017 r., w lutym 2018 r. i w lutym 2019 r. na kolejne lata szkolne.

Podsumowując, w szkołach zdefiniowano przerost zatrudnienia, w szczególności wśród pracowników administracji i obsługi szkolnej. Biorąc pod uwagę potrzebę dużego ograniczenia w zatrudnieniu, wdrożenie innowacji podzielono na 2 lata szkolne: 2016/17 - I etap, 2017/18 - II etap. Objęło ono wszystkie szkoły, w tym z oddziałami integracyjnymi (bez Zespołu Szkól Muzycznych i Zespołu Placówek Specjalnych), szkoły zawodowe, szkołę muzyczną, specjalną oraz placówki takie, jak Centrum Kształcenia Praktycznego, Młodzieżowe Centrum Kultury, dwie poradnie psychologiczno-pedagogiczne i Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

Działaniami tymi nie objęto miejskich przedszkoli.

Opis ogólnego podejścia i szczegółowych zadań

Podstawą decyzji o wdrożeniu standaryzacji były wyniki analizy danych statystycznych zawartych w arkuszach organizacyjnych. W Legnicy w roku 2004 wdrożono elektroniczny arkusz organizacyjny, a następnie hurtownię danych oświatowych. Do prowadzenia wszelkich analiz wykorzystuje się raporty zamieszczone w Sigmie. Raporty tworzone są na podstawie danych wprowadzanych do arkuszy organizacyjnych i aneksów.

Rezultatem analizy powyższych zbiorów danych są limity zatrudnienia dla placówek, dostępne dla dyrektorów, podczas corocznego opracowywania arkuszy organizacyjnych (dotyczy to również aneksów).

Arkusze organizacyjne z poziomu programu Sigma są dla samorządu także źródłem innych, różnorodnych danych tematycznych. Nowym narzędziem do pozyskiwania informacji jest ankieta na platformie Google, godna polecenia z uwagi na łatwość obsługi i brak kosztów.

Wdrożenie standaryzacji trwało dwa lata. Objęło następujące etapy:

  1. wrzesień - grudzień 2015 - własne szczegółowe analizy dotyczące liczby uczniów, liczby oddziałów, stanu zatrudnienia w szkołach i finansów legnickiej oświaty.  Wnioskiem z analiz była konieczność znalezienia sposobów na obniżenie wydatków na oświatę. Ustalono, że należy wdrożyć racjonalizację zatrudnienia;
  2. kwiecień 2016 - prezentacja przygotowana przez firmę zewnętrzną na kolegium Prezydenta Miasta zawierająca analizę porównawczą sytuacji w legnickiej oświacie na tle innych, podobnych miast. Podjęto decyzję o wdrożeniu procesu standaryzacji;
  3. kwiecień 2016 - prezentacja standaryzacji zatrudnienia podczas narady dyrektorów, firma zewnętrzna przygotowała prezentację analityczną dotyczącą funkcjonowania legnickich szkół. Wyjaśniono ideę bonu organizacyjnego, wskazano na jego zalety i korzyści dla dyrektorów oraz organu prowadzącego. Omówiono sposób i kryteria określania limitu zatrudnienia nauczycieli i pracowników administracji i obsługi szkolnej;
  4. kwiecień 2016 - spotkanie przedstawicieli Urzędu Miasta i oświatowych związków zawodowych;
  5. maj 2016 - przygotowanie przez firmę zewnętrzną analizy organizacji pracy szkół oraz określenie parametrów zatrudnienia na podstawie arkuszy organizacyjnych z roku szkolnego 2015/16 wg stanu na marzec 2016 r.;
  6. kwiecień - maj 2016 - spotkania przedstawicieli Urzędu Miasta z mediami;
  7. wrzesień 2016 - przygotowanie aneksów nr 1 do arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2016/17 zgodnie z określoną parametryzacją - I etap;
  8. kwiecień 2017 - przygotowanie arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2017/18 zgodnie z określoną parametryzacją - II etap standaryzacji. Należy podkreślić, że wdrożenie II etapu zbiegło się z wdrożeniem reformy oświaty;
  9. parametryzację zatrudnienia stosuje się w legnickich szkołach do chwili obecnej.

Rezultaty wdrożenia narzędzia

Założono, że efektem standaryzacji będzie zmniejszenie zatrudnienia oraz jego monitorowanie w kolejnych latach. Na podstawie analizy arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2016/17 pod kątem zatrudnienia nauczycieli i pozostałych pracowników szkół dokonano oceny wdrożenia I etapu standaryzacji, a w kolejnym roku - II etapu. Osiągnięto zamierzone cele ilościowe.

W dwóch kolejnych etapach nastąpił spadek zatrudnienia. W roku szkolnym 2016/17 było to 88 nauczycielskich etatów przeliczeniowych i 87 etatów obsługi i administracji. Następny rok przyniósł wzrost liczby etatów nauczycielskich o 23. Powodem była reforma oświaty i wynikające z niej zmiany m.in. ramowych planów nauczania i funkcjonowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jednak znów odnotowano spadek liczby etatów administracyjno-obsługowych - aż o 66.

W stosunku do wyjściowego roku szkolnego 2015/16 do roku 2020/21 zatrudnienie zmniejszyło się o 190,34 etatu. Łączna liczba zatrudnionych spadła o 238 osób.  

Wymiar jakościowy innowacji wiąże się ze standaryzacją zatrudnienia w legnickiej oświacie.

Warto podkreślić, że zmniejszenie zatrudnienia nie było celem samym w sobie. Dzięki wdrożonej innowacji każdy uczeń w mieście, np. na poziomie szkoły podstawowej, jest traktowany tak samo bezstronnie i obiektywnie. Stan zatrudnienia jest dostosowany do rzeczywistych potrzeb i wielkości placówki. We wszystkich szkołach zatrudnienie jest wyliczane w sposób jednakowy. Nie ma żadnych odstępstw od stosowanych zasad.

To z kolei prowadzi do ważnej konkluzji dotyczącej efektywności kosztowej. Uniknięcie nadmiernych i nieuzasadnionych wydatków w sektorze usług edukacyjnych pozwoliło wzmocnić budżet innych zadań samorządu.

Trudno wyliczyć oszczędności płynące z innowacji w kolejnych latach m.in. z powodu zbieżnego w czasie wdrożenia reformy edukacji, podwyżek minimalnego wynagrodzenia, rosnących kosztów utrzymania obiektów szkolnych, mediów, wyposażenia, remontów i inwestycji.

Wydatki na zatrudnienie w Legnicy na przestrzeni ostatnich pięciu lat kształtowały się następująco:

  1. nauczyciele: 2017 r. - 3,831 mln zł, 2021 r. - 4,923 mln zł,
  2. pracownicy niepedagogiczni: 2017 r. - 6,014 mln zł, 2021r. - 8,306 mln zł,
  3. łącznie: 2017 r. - 9,846 mln  zł, 2021 r. - 13,229 mln zł.

Warto zwrócić uwagę na społeczny aspekt innowacji. Kompleksowa, dobrze przygotowana racjonalizacja zatrudnienia w legnickiej oświacie pozwoliła zminimalizować negatywne skutki w postaci utraty pracy. W Urzędzie Miasta wykonywano analizy zatrudnienia z większą częstotliwością, wielokrotnie organizowano spotkania z dyrektorami. Udało się uniknąć masowych zwolnień. Wiele osób skorzystało z uprawnień emerytalnych, części wygasła umowa o pracę na czas określony. Wiele osób skorzystało z propozycji przejścia do innej placówki.

Oszacowanie nakładów poniesionych na realizacje projektu

Wewnętrzną analizę danych we wstępnej fazie wykonał pracownik Urzędu Miasta w ramach stosunku pracy. Usługa zlecona zewnętrznemu podmiotowi, który zaproponował szczegóły standaryzacji kosztowała nieco ponad 100 tys. zł. Z powodu zmian wynikłych z reformy oświaty firma trzykrotnie aktualizowała parametry innowacji za łączną kwotę 18 tys. zł.

Obecnie gmina Legnica nie ponosi dodatkowych wydatków związanych z funkcjonowaniem systemu.

Przyznawanie limitów zatrudnienia nauczycieli i pozostałych pracowników oświaty odbywa się automatycznie i jest skorelowane z elektronicznym arkuszem organizacyjnym. Parametry są aktualizowane przez samorząd co roku.

To rozwiązanie wymusza na dyrektorach placówek konieczność uwzględniania limitów w planowaniu kolejnych lat szkolnych. System nie pozwala ich przekroczyć

Zalecenia dla instytucji zainteresowanych wdrożeniem

Zalecenia dla zainteresowanych wdrożeniem innowacji:

  1. podstawą wdrożenia musi być dokonanie analizy zatrudnienia w szkołach/placówkach w kontekście wydatków oświatowych, a następnie sformułowanie celów (oczekiwań organizacyjnych i finansowych) wdrażanej innowacji,
  2. wdrożenie powinno być poprzedzone przekazaniem informacji dyrektorom jednostek, spotkaniami ze związkami zawodowymi i mediami lokalnymi,
  3. stały monitoring funkcjonowania bonu organizacyjnego i ewentualna aktualizacja.
  4. z chwilą uruchomienia portalu SMUP dokonywanie porównań kluczowych parametrów agregowanych na poziomie gminy z podobnymi jednostkami samorządu z grupy porównawczej na terenie kraju.
Baner projektu