Autobus miejski na zamówienie: TELE-BUS
Zorganizowana komunikacja publiczna, w tym komunikacja miejska uruchamiana w dużych i średnich miastach w Polsce, kojarzy się każdemu podróżnemu z rozkładem jazdy, który można sprawdzić na przystanku, czy w Internecie. Jeżeli w rozkładzie jazdy brakuje połączenia o planowanej godzinie podróży, pozostaje transport na zamówienie. Zazwyczaj bywa to taksówka, oczywiście odpowiednio droższa, co jest zrozumiałe, gdyż pojedzie w dokładnie określone przez zamawiającego miejsce i o pożądanej godzinie.
W Krakowie, na wydzielonym obszarze miasta, każdy może w podobny sposób zamówić autobus, określając dokąd zamierza jechać i której godzinie chciałby rozpocząć lub zakończyć podróż. Usługa ta funkcjonuje nieprzerwanie od 2007 roku. Pasażerowie są zadowoleni, jeżdżąc do pracy, czy dowożąc dzieci do szkoły na dogodną dla nich godzinę. Miejski przewoźnik nie „wozi już powietrza”, co zdarzało się w przypadku kursów regularnych. Obowiązują identyczne bilety, jak w całej sieci. Kraków był pierwszym w Polsce miastem oferującym mieszkańcom autobus na telefon. Z powodzeniem wykorzystano doświadczenia z Genui, gdzie usługa funkcjonowała już kilka lat wcześniej w trzech odrębnych obszarach miasta i doskonale się sprawdziła.
Usługa autobusu miejskiego TELE-BUS jest od początku jej uruchomienia monitorowana i badana. Uzupełnieniem własnego monitoringu usługi przez Kraków mogą być dane i analizy wskaźnikowe dostępne na stronie GUS w portalu - System Monitorowania Usług Publicznych (https://smup.gov.pl/).
Metryka praktyki
Data wprowadzenia do BDP: | 2023-08-10 |
---|---|
Data aktualizacji: | 2023-12-20 |
Typ jednostki: | miasto na prawach powiatu |
Miejscowość: | Kraków |
Powiat: | Kraków |
Województwo: | małopolskie |
Kod pocztowy i Poczta: | 31-004 Kraków |
Jednostka wdrażająca: | Kraków |
Ulica: | Plac Wszystkich Świętych 3-4 |
Telefon: | umk@um.krakow.pl |
Witryna internetowa: | www.krakow.pl |
Adres email: | umk@um.krakow.pl |
Liczba mieszkańców: | 802 583 |
Osoby kontaktowe: |
|