Przejdź do treści Przejdź do stopki Przejdź do treści bocznej
baza
dobrych praktyk
Baner projektu

Diagnoza sytuacji „na wejściu”

Psychologia rozwojowa człowieka oraz liczne badania naukowe dowodzą, że rozpoczęcie nauki szkolnej jest tzw. „zdarzeniem krytycznym” w życiu każdego młodego człowieka, a wychowanie przedszkolne jest najlepszym okresem, aby w świadomy sposób zapobiec ewentualnym późniejszym trudnościom w nauce. Przeprowadzenie szczegółowej diagnozy pedagogicznej na najwcześniejszym etapie edukacji znacznie ułatwia indywidualne stymulowanie rozwoju dziecka przez nauczycieli i rodziców. Szkoły i placówki oświatowe w Gminie Lesznowola pomimo tego, że już od dawna zatrudniają nauczycieli wsparcia pedagogiczno-psychologicznego odczuwały stały deficyt zewnętrznej opieki psychologiczno – pedagogicznej. Obejmująca swoim zasięgiem Gminę Lesznowola rejonowa poradnia psychologiczno – pedagogiczna bada jedynie dzieci, które posiadają deficyty rozwojowe. Samorząd Gminy Lesznowola doszedł do wniosku, że ważne jest aby poddać badaniu wszystkie dzieci 6 – letnie tak, aby z jednej strony pomóc tym, które mają problemy, ale z drugiej strony także wzmocnić silne strony i zdolności tych dzieci, których rozwój przebiega bez żadnych zakłóceń.

Dostępne analizy pozwalają stwierdzić, że poprzez wzmocnienie oferty edukacyjno-wspomagającej placówki realizującej roczne przygotowanie przedszkolne, zwiększenie liczby zajęć na dodatkowe przygotowanie 6-latków do przekroczenia progu szkolnego, a także włączenie rodziców w proces świadomego wspierania rozwoju dziecka to właściwa metoda na osiągnięcie najlepszych rezultaty w pobudzaniu rozwoju intelektualnego i społecznego dziecka, rozwijaniu jego umiejętności wrodzonych, niwelowanie dysharmonii i zaburzeń rozwojowych.  Nie bez znaczenia pozostaje tu również fakt wsparcia nauczyciela w dokonaniu trafnej i pełnej oceny gotowości szkolnej wychowanków. Zrealizowana praktyka pozwoliła na uzyskanie pełnej diagnozy każdego 6-latka będącego uczniem klasy ,,0” lub wychowankiem przedszkola w Gminie Lesznowola.

Wdrożenie programu odbywalo się w opraciu o nastepujące etapy działania:

  • spotkania z dyrektorami gminnych placówek w celu przedstawienia celu i korzyści wynikających z realizacji projektu oraz ustalenie harmonogramu działań,
  • pilotaż programu – realizacja całego cyklu w wybranej placówce,
  • poinformowanie rodziców i uzyskanie ich pisemnej zgody na realizację programu,
  • realizacja cyklu 5-ciu spotkań dla każdej z grup 6-latków przy założonej częstotliwości 1 spotkanie w tygodniu z jedną grupą, poświęcone wybranemu obszarowi dojrzałości szkolnej,
  • przygotowanie indywidualnych opisów rozwoju w konsultacji z nauczycielem prowadzącym i specjalistami,
  • spotkania z rodzicami na temat dojrzałości szkolnej i domowych sposobów stymulowania rozwoju dziecka pod kątem sukcesu szkolnego,
  • spotkanie zamykające (podsumowujące) program, z udziałem dyrektorów szkół i przedszkoli, wychowawców sześciolatków, Wójta Gminy oraz Radnych z Komisji Polityki Społecznej oraz osób nadzorujących oświatę.
  • wypracowanie założeń kontynuacji programu w gminie.

Opis ogólnego podejścia i szczegółowych zadań

Program zakładał realizację cyklu pięciu dwugodzinnych zajęć o charakterze edukacyjno - opiekuńczym dla wszystkich dzieci 6-letnich w Gminie Lesznowola, objętych obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

Podstawową przyjętą formą realizacji programu był cykl spotkań w placówkach gminnych, podczas których specjaliści zewnętrzni pracowali metodami czynnościowymi i prowadzili gry  i zabawy edukacyjne stymulujące rozwój 6-latków,  rozwijające wiedzę i umiejętności  oraz zainteresowania i uzdolnienia. Prowadzący wykorzystywali nieczęsto stosowane narzędzia, takie jak np.: skarbiec matematyczny prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej, chustę Klanzy, orgiami, metody terapeutyczne itp. Zajęcia prowadzone były według scenariuszy opracowanych specjalnie na potrzeby programu i obejmowały wiele aspektów dojrzałości dziecka związanych z rozwojem poznawczym, fizycznym, emocjonalnym i społecznym (w szczególności stabilizację lateralną jako fundament do podjęcia nauki czytania i pisania, kształtowanie pojęcia liczby naturalnej, doskonalenie małej motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie indywidualnych talentów dziecka).

Dzieci pracowały i świetnie się bawiły pod kierunkiem nieznanych dotąd nauczycieli, przy czym nie miały świadomości, że są oceniane. Nauczyciel - wychowawca miał szansę wystąpić w roli obserwatora swojej grupy i w krótkim czasie ocenić poziom przygotowania podopiecznych do przekroczenia progu szkolnego. Swoje obserwacje mógł porównać z uczestniczącym w tych zajęciach specjalistą –obserwatorem (np. terapeutą matematycznym, psychologiem etc.). Dzięki temu każde dziecko miało sporządzony indywidualny opis swoich wiadomości, umiejętności i postaw pod kątem dojrzałości szkolnej.

Zajęcia prowadzone były w placówkach – w naturalnym środowisku dziecka przygotowującego się do nauki szkolnej, dzięki czemu można było dokonać rzetelnej, realnej obserwacji diagnostycznej dziecka funkcjonującego w grupie rówieśniczej podczas codziennych zajęć. Pozwoliło to również wzbogacić warsztat pracy nauczyciela podczas pobytu w jego macierzystej placówce i wykorzystać cykliczne spotkanie z rodzicami do wręczenia i omówienia indywidualnych opisów rozwoju dzieci. Do  tego rozwiązania w krótkim czasie udało się zaangażować nauczycieli, uczniów i ich rodziców

Synteza kluczowych informacji

Rezultaty i korzyści wynikające z wdrożenia programu

Dla dzieci:

  • nowe doświadczenie edukacyjne pobudzające rozwój poznawczy, społeczno-emocjonalny i fizyczny w postaci cyklu 5 cotygodniowych spotkań w placówce prowadzonych przez specjalistów zewnętrznych,
  • intensywna nauka w formie gier i zabaw doskonalących kluczowe umiejętności na podstawie scenariuszy opracowanych specjalnie na potrzeby programu,
  • stymulowanie rozwoju dzieci w aspektach fundamentalnych dla podjęcia z sukcesem nauki szkolnej (w szczególności stabilizacji lateralnej, pojęcia liczby naturalnej, doskonalenia małej motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijania indywidualnych zdolności),
  • zwiększone poczucie bezpieczeństwa sześciolatków w momencie rozpoczęcia edukacji szkolnej,
  • zapobieganie porażkom dzięki wcześniejszej diagnozie zaburzeń rozwojowych.

Dla rodziców:

  • dostarczenie rodzicom indywidualnej, aktualnej, pisemnej  informacji  na temat postaw i umiejętności dziecka w środowisku w jakim funkcjonuje i będzie funkcjonowało,
  • dostarczenie rodzicom wiedzy na temat sposobów codziennego stymulowania rozwoju dziecka, aby lepiej przygotować je do szkoły,
  • przygotowanie rodziców do komunikacji z nauczycielem na temat dziecka za pomocą oceny opisowej.

Dla nauczycieli:

  • możliwość zafunkcjonowania nauczyciela prowadzącego grupę sześciolatków w roli obserwatora swojej grupy,
  • poznanie obiektywnej/niezależnej oceny rozwoju swoich wychowanków pod kątem przyszłych sukcesów szkolnych,
  • wzbogacenie repertuaru metod pracy,
  • lepsze przygotowanie nauczyciela do dokonania wszechstronnej oceny gotowości szkolnej wychowanków.

Dla placówki:

  • lepsze przygotowanie kandydatów do I klas,
  • pozyskanie informacji służących organizacji procesu nauczania w I klasie i dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb dzieci,
  • pozyskanie dodatkowych informacji, pozwalających zaplanować wsparcie specjalistów  dla uczniów z dysfunkcjami,
  • wsparcie we współpracy z rodzicami.

Forma działania stworzyła sytuację wyjątkową – dzieci nie zmieniały otoczenia, ale pracowały z obcą osobą, zaś nauczyciel wychowawca mógł wystąpić w roli obserwatora swojej grupy, co pozwoliło mu uzyskać bardziej obiektywną ocenę. Dodatkowo po zajęciach mógł uzyskać pełną informację od biorących w nich udział specjalistów - obserwatorów. Uzyskane tą drogą informacje mogą służyć pomocą placówce w planowaniu pracy kadry wspomagającej (pedagoga, reedukatora, psychologa) w celu wczesnego eliminowania zaburzeń rozwojowych dzieci oraz realizacji programu wyrównywania szans: pracy z uczniem słabym i pracy z uczniem zdolnym, tak, aby każdy realizował program na miarę swoich potrzeb i możliwości. W tym kontekście bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w proces świadomego wspierania rozwoju dziecka, czemu podstawę dała przekazana rodzicom na spotkaniu  wiedza i informacja opisowa. Warto podkreślić, że nawet trudne informacje o dziecku były przyjmowane przez rodziców z uwagą i pokorą, ponieważ przekazywali je obiektywni specjaliści z zewnątrz.

 Prowadzący zajęcia z dziećmi pedagodzy specjalizują się w pracy metodami aktywnymi i poszukują różnych, efektywnych form nauczania. Dzięki temu nauczyciele mogli w praktyce poznać ciekawe formy nauczania, angażujące jednocześnie różne zmysły dzieci. Poznali również metodę dokonywania obserwacji diagnozującej dzieci, dzięki czemu łatwiej dostosują się do wymagań nowej podstawy programowej.

Oszacowanie nakładów poniesionych na realizacje projektu

Koszty poniesione w związku z realizacją projektu:

Koszty ogółem: 81 510 zł, w tym: dotacja celowa: 57 057 zł („Aktywizacja jst i organizacji pozarządowych”), środki własne (budżet gminy): 24 453 zł

W ramach w/w kosztów wszystkie 6-latki (189 dzieci) w Gminie Lesznowola zostały objęte skumulowaną w krótkim czasie  (1,5 miesiąca) specjalistyczną opieką pedagogiczną w niekonwencjonalnej, atrakcyjnej formie zabaw i gier  edukacyjnych wspomagających dodatkowo ich rozwój pod kątem gotowości szkolnej oraz  specjalistycznej obserwacji psychologiczno-pedagogicznej, dzięki której każde dziecko uzyskało pisemny zapis stanu swojego rozwoju w obszarach kluczowych dla sukcesów szkolnych. Dzięki zaangażowaniu każdorazowo kilku specjalistów do kolejnych zajęć z grupą można było pracować wyłącznie metodami czynnościowymi – aktywnymi, co jest nie zawsze możliwe w przypadku pracy jednego nauczyciela z liczną grupą wychowanków.

Zalecenia dla instytucji zainteresowanych wdrożeniem

Planowanie: 

Planując przeprowadzenie w swoich placówkach opisanego wcześniej przedsięwzięcia należy:

  • zaplanować grupę (liczbę dzieci), które będzie obejmował program,
  • zaplanować formę jego realizacji (można zebrać oferty od specjalizujących się w tej dziedzinie firm zewnętrznych),
  • zagwarantować środki własne, można również skorzystać z dotacji Kuratorium Oświaty bądź  innych form wsparcia z funduszy UE.

 Realizacja: 

Początkowo dało się zauważyć niepokój nauczycieli. Wychowawcy klas „0” po raz pierwszy spotkali się z sytuacją, kiedy nieznany nauczyciel pracuje z ich grupą uczniów, zaś obserwatorzy oceniają poziom przygotowania każdego dziecka. Czuli się oceniani. Dlatego Zespół realizujący projekt rozmawiał o celu zajęć przed i po każdym spotkaniu oraz szczegółowo informował o obserwacjach i konsultował je z wychowawcą, aby oddzielić sytuacje/zachowania jednostkowe uczniów od powtarzalnych (typowych). Nauczyciel stawał się w ten sposób współautorem opisu każdego dziecka.

 Monitorowanie i ewaluacja 

Podstawową formą monitoringu projektu był ustalony z placówkami harmonogram działań oraz bieżący kontakt Menedżera Projektu z kadrą zarządzającą placówek, która otrzymywała po każdych zajęciach ocenę zwrotną od uczestniczących nauczycieli lub osobiście brała w nich udział. Taka forma komunikacji funkcjonowała też między Menedżerem Projektu a Samorządem Gminy. W ramach ewaluacji pedagodzy prowadzący zajęcia oraz obserwatorzy po zakończeniu spotkania słuchali uwag nauczyciela - wychowawcy. Uwagi były notowane, parafowane i uwzględniane. Wszyscy nauczyciele uczestniczący w projekcie deklarowali po jego zakończeniu chęć uczestnictwa w następnych przedsięwzięciach. Rodzice mieli udostępniony adres e-mail Menadżera Projektu, aby na bieżąco zgłaszać uwagi lub otrzymywać odpowiedzi na ewentualne pytania.

Baner projektu