Diagnoza sytuacji „na wejściu”
Wprowadzenie możliwości realizacji projektu edukacyjnego na terenie szkoły było m.in. odpowiedzią na zgłaszane przez rodziców, dzieci i młodzież zapotrzebowanie dotyczące rozwoju zainteresowań i kompetencji kluczowych uczniów.
Rodzice podczas zebrań w szkołach zgłaszali brak możliwości uczestnictwa dzieci w dodatkowych zajęciach szkolnych, brak kół zainteresowań, brak propozycji możliwości atrakcyjnego i ciekawego spędzania czasu wolnego.
Zebrane informacje ze szkół dotyczące potrzeb zgłaszanych przez rodziców i uczniów w zakresie poprawy jakości i różnorodności edukacji pozwoliły na zdiagnozowanie i określenie problemu. Liczne spotkania podczas narad oraz wspólna praca dyrektorów szkół i przedstawicieli urzędu miasta nad rozwiązaniem ww. problemu zaowocowała stworzeniem narzędzia, które umożliwiło zaspokojenie potrzeb. Istotne w dyskusji okazało się również przygotowanie takiej oferty zajęć pozalekcynych która odpowiadałby na rzeczywiste zainteresownia uczniów w sposób nowatorski, atrakcyjny z jasno określonymi formami prezentacji efektów projektu. Temu ma tez służyć nawiazanie wspólpracy z partnerem projektu, który dzieląc się swoim doświadczeniem będzie wzbogacał i niejednokrotnie uatrakcyjniał przebieg zajęć.
Opis innowacji
Wdrożona innowacja – projekt edukacyjny, polega na realizacji w placówkach zajęć dodatkowych, które spełniają warunki innowacyjności oraz są odpowiedzią na rzeczywiste zainteresowania uczniów i dzieci z terenu Gminy Legionowo a także wspierają kształtowanie kompetencji kluczowych.
Najlepsza formą realizacji zajęć pozalekcyjnych ustalono projekt edukacyjny, który zapewnia harmonijny rozwój dzieci i młodzieży poprzez poszerzenie zainteresowań i rozwijanie talentów oraz wiedzy i kompetencji kluczowych. Metoda projektu stosowana w szkole podstawowej i średniej kształtuje w uczniach umiejętność działania w zespole, ułatwia komunikację, wzmacnia poczucie odpowiedzialności a także doskonali umiejętność planowania pracy i uczy systematyczności. Pozwala także uczniom wykazać się talentami i umiejętnościami które wykraczają poza podstawę programową. Dyrektorzy Legionowskich szkół stwierdzili, że uczestnictwo w projekcie daje uczniom szansę wykazania się, zaprezentowania swoich mocnych stron, ale również odkrycia obszarów, w których nie czują się mocni.
Opis procesu wdrożenia innowacji
Etapy wdrażania:
- Analiza potrzeb dzieci i młodzieży z terenu Gminy Legionowo w związku z rozwojem zainteresowań oraz kształtowaniem kompetencji kluczowych.
- Wdrożenie zajęć dodatkowych – projektów edukacyjnych.
- ogłoszenie konkursu na realizację projektów edukacyjnych w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Legionowo. Celem konkursu jest wybór najlepszych, najbardziej interesujących a także uwzględniających rzeczywiste zainteresowania i potrzeby uczniów i wychowanków, ofert projektów edukacyjnych przygotowanych przez szkoły i przedszkola z ternu Gminy Legionowo;
- wyłonione w konkursie projekty realizowane są w danym roku szkolnym;
- warunkiem koniecznym do zgłoszenia projektu jest pozyskanie przez szkołę lub przedszkole do współpracy przy jego realizacji partnera zewnętrznego;
- zgłoszone projekty są opiniowane przez Komisję, w skład której wchodzą przedstawiciele Urzędu Miasta Legionowo, przedstawiciele Komisji Rady Miasta Legionowo właściwej ds. Oświaty oraz Zastępca Prezydenta Miasta właściwy ds. Oświaty.
- przy ocenie projektów brane są pod uwagę następujące cechy: czytelnie określony cel oraz rezultaty, nowatorstwo i atrakcyjność, gwarancja sukcesu przedsięwzięcia, liczba uczniów/wychowanków objętych projektem, zasadność projektu z punktu widzenia rozwoju ucznia, sposób prezentacji osiągniętych celów oraz budżet;
- lista pozytywnie zaopiniowanych przez komisję projektów edukacyjnych jest zatwierdzana przez Prezydenta Miasta Legionowo;
- szkoły i przedszkola w których realizowane są projekty są zobowiązane do zamieszczania na bieżąco informacji na temat ich realizacji na swojej stronie internetowej w ramach dobrych praktyk;
- projekty realizowane są w grupach co najmniej 15 osobowych;
- dyrektor szkoły jest zobowiązany do kontroli frekwencji uczniów/wychowanków na zajęciach. Składa on również sprawozdanie merytoryczne i finansowe z realizacji projektu w terminie 30 dni od dnia zakończenia roku szkolnego.
- Ewaluacja zajęć dodatkowych w formie projektu edukacyjnego, prowadząca do określenia rekomendacji na przyszły rok szkolny.
Rezultaty wdrożenia innowacji
Wprowadzenie do szkół możliwości realizacji zainteresowań dzieci i młodzieży z terenu Gminy Legionowo a przy tym kształtowanie kompetencji kluczowych metodą projektu dało Miastu szereg wymiernych korzyści. Młodzież i dzieci uczęszczające do szkół w Gminie Legionowo:
- osiągają wyniki powyżej średniej krajowej i wojewódzkiej podczas egzaminów zewnętrznych;
- realizują swoje pasję pod okiem nauczycieli i specjalistów;
- podejmują ciekawe inicjatywy na rzecz gminy;
- nawiązują współpracę z ciekawymi partnerami takimi jak uczelnie wyższe, stowarzyszenia i fundacje a także muzea, biblioteki, teatry i itp.
- rozwijają kompetencje kluczowe;
- uczą się samodzielności i odpowiedzialności;
Oszacowanie nakładów poniesionych na realizacje projektu
W okresie od 2009r do 2023r zrealizowano 13 edycji konkursu na projekt edukacyjny. W tym okresie na realizację projektów przeznaczono kwotę ok 760 000zł.
Wdrożenie możliwości realizacji projektu edukacyjnego na terenie szkół nie wiązało się z żadnymi dodatkowymi kosztami. Wszystkie zadania związane z organizacje konkursu realizuje Wydział Edukacji Urzędu Miasta Legionowo.
Zalecenia dla podmiotów zainteresowanych wdrożeniem
Projekty edukacyjne czyli podniesienie jakości i różnorodności usług edukacyjnych na terenie Gminy Legionowo poprzez rozwój kompetencji kluczowych oraz zainteresowań dzieci i młodzieży jest rozwiązaniem rekomendowanym dla samorządów które planują:
- podniesienie wyników egzaminów zewnętrznych;
- urozmaicenie oferty zajęć pozalekcyjnych;
- podniesienie poziomu rozwoju kompetencji kluczowych wśród uczniów i wychowanków.