 |  |
1.508.659 gości odwiedziło nas od 1 kwietnia 2008 r.
|
 |
Znaczna część terenów nadrzecznych w obrębie polskich miast jest zdewastowana, ślady minionych czasów świetności zachowując na starych fotografiach i we wspomnieniach mieszkańców. Podobnie rzecz się ma z transportem wodnym, niemal zniszczonym poprzez zaniechania inwestycyjne w ostatniej dekadzie dwudziestego wieku. Mimo rosnącej świadomości społecznej, dostrzegającej zaniedbania i pilną potrzebę podjęcia konkretnych inicjatyw, próby zagospodarowania przestrzeni nadrzecznych i przywrócenia im dawnej roli należą jak dotąd do rzadkości. Jeśli zaś nawet są podejmowane, przy wsparciu środowisk naukowych, liderów samorządowych i mieszkańców, prowadzone są zwykle bez spójnej koncepcji. Wprawdzie wzorem miast Europy Zachodniej polskie samorządy coraz bardziej interesują się obecnością rzek w swoich granicach, już nie tylko przy okazji zagrożeń i katastrof powodziowych, ale niezbędne inwestycje w tym zakresie ciągle czekają na lepsze czasy. Na tym tle zdecydowanie wyróżnia się Bydgoszcz. Od ponad 10 lat miasto prowadzi spójną politykę przywracania miastu i mieszkańcom rzeki Brdy. Dobry klimat dla tej inicjatywy zaowocował powstaniem w 2006 roku w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej powstaniem ważnego, interdyscyplinarnego dokumentu. „Program Rewitalizacji i Rozwoju Bydgoskiego Węzła Wodnego” postawił sobie za cel przywrócenie Bydgoszczy kluczowej roli na szlaku wodnym Berlin – Kaliningrad. W plan strategiczny wpisano przywrócenie nadrzecznej tożsamości miasta oraz wykreowanie nowej przestrzeni miejskiej nad Brdą. Przewidywano aktywizację lokalnej przedsiębiorczości, zwłaszcza w zakresie usług turystycznych, rekreacyjnych i transportowych, wpływając zarazem na ochronę potencjału przyrodniczego i kulturowego miasta, a także jego wszechstronny rozwój. W oparciu o „Program Rewitalizacji i Rozwoju …” przystąpiono do realizacji projektów: „Reuris” i „Bydgoski Węzeł Wodny - rewitalizacja bulwarów i nabrzeży”. Najważniejszym sukcesem miasta jest fakt, iż plan strategiczny rozwoju miasta nie zaległ w archiwach. Nie tylko sformułowano cele i zadania, zakończono prace projektowe i koncepcyjne, ale praktycznie zakończono inwestycję pilotażową nad Brdą. Po rzece kursuje tramwaj wodny, oddano do użytku przystań żeglarską „Gwiazda”, sporządzono dokumentację przetargu na wyłonienie wykonawcy projektu rewitalizacji bulwarów i nabrzeży. Przed miastem jeszcze sporo pracy, ale Bydgoszcz pokazała, że można strategie instytucjonalne realizować w praktyce, sukcesywnie przywracając mieszkańcom historyczną tożsamość miasta nad Brdą. |
 |
 | Metryka praktyki |  | |
Data wprowadzenia do BDP: | 2012-01-13 | Data aktualizacji: | 2012-08-06 |
| Typ jednostki: | gmina miejska | Miejscowość: | Bydgoszcz | Powiat: | Bydgoszcz | Województwo: | kujawsko-pomorskie | Kod pocztowy i Poczta: | 85-130 Bydgoszcz | Jednostka wdrażająca: | Urząd Miasta Bydgoszczy, Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska | Ulica: | ul. Jezuicka 4a | Telefon: | 52 58 58 394 52 58 58 654 | Wirtyna internetowa: | www.bydgoszcz.pl | Liczba mieszkańców: | 356.177 | Osoby kontaktowe: | Grzegorz Boroń Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej tel. 52 58 58 394 Bogna Rybacka Project Manager Programu REURIS tel. 52 58 58 654 e@mail: bogna.rybacka@um.bydgoszcz.pl |
|
|
 |
 |
| Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach) | |  | Związek Miast Polskich |  | Związek Gmin Wiejskich RP |  | Związek Powiatów Polskich | |  |
|
|