Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach)
Strona główna
Usługi społeczne
Usługi techniczne
» Transport
» Gospodarka mieszkaniowa
» Gospodarka komunalna
Rozwój instytucjonalny
Efektywność energetyczna
Współpraca JST-NGO
Współpraca między JST
Dialog społeczny
SMUP
Mapa Praktyk
Inne bazy danych
Publikacje i dokumenty
Portal jst.org.pl

1.552.961
gości odwiedziło nas
od 1 kwietnia 2008 r.


 Usługi techniczne : Transport
Pierwszy w Polsce autobus miejski na zamówienie: TELE-BUS

.:   Skrót i Metryka -> Pełna prezentacja -> Załączniki   :.


Zorganizowana komunikacja publiczna, w tym komunikacja miejska uruchamiana w dużych i średnich miastach w Polsce, kojarzy się każdemu podróżnemu z rozkładem jazdy, który można sprawdzić na przystanku, czy w Internecie. Jeżeli w rozkładzie jazdy brakuje połączenia o planowanej godzinie podróży, pozostaje transport na zamówienie. Zazwyczaj bywa to taksówka, oczywiście odpowiednio droższa, co jest zrozumiałe, gdyż pojedzie w dokładnie określone przez zamawiającego miejsce i o pożądanej godzinie.

W Krakowie, na wydzielonym obszarze miasta, każdy może w podobny sposób zamówić autobus, określając dokąd zamierza jechać i której godzinie chciałby rozpocząć lub zakończyć podróż. Usługa ta funkcjonuje nieprzerwanie od 2007 roku. Pasażerowie są zadowoleni, jeżdżąc do pracy, czy dowożąc dzieci do szkoły na dogodną dla nich godzinę. Miejski przewoźnik nie „wozi już powietrza”, co zdarzało się w przypadku kursów regularnych. Obowiązują identyczne bilety, jak w całej sieci. Kraków jest obecnie (stan na czerwiec 2013 roku) jedynym polskim miastem, oferującym mieszkańcom autobus na telefon. Z powodzeniem wykorzystano doświadczenia z Genui, gdzie usługa funkcjonowała już kilka lat wcześniej w trzech odrębnych obszarach miasta i doskonale się sprawdziła.
Metryka praktyki
Data wprowadzenia do BDP:  2013-06-28

Typ jednostki:  gmina miejska
Miejscowość:  Kraków
Powiat:  Kraków
Województwo:  małopolskie
Kod pocztowy i Poczta:  30-347 Kraków
Jednostka wdrażająca:  Urząd Miasta Krakowa - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.
Ulica:  Jana Brożka 3
Wirtyna internetowa:  www.mpk.krakow.pl
 www.krakow.pl
Liczba mieszkańców:  758.000
Osoby kontaktowe:  Adrian Obuchowicz
 Kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych
 tel. 12 254 11 46
 e@mail: aobuchow@mpk.krakow.pl

.:   Skrót i Metryka -> Pełna prezentacja -> Załączniki   :.

 Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi
i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego
(gminach i powiatach)
 Związek
Miast Polskich
Związek
Gmin Wiejskich RP
Związek
Powiatów Polskich